Tuesday 27 September 2011

Adakah kita bersedia untuk ditinggalkan??

Apa pun dalam kehidupan kita hendaklah sentiasa bersedia, malang tidak berbau, macam2 boleh terjadi dengan kehendak-NYA. Baru2 ni isteri pada officemate Incik Zamri telah pun meninggal dunia akibat jangkitan 'Kencing Tikus'. Allahyarham meninggalkan 2 orang anak berumur 3 bulan dan 3 tahun. Perginya sangat mengejut itu membuatkan saya & Incik Zamri terfikir, adakah kami bersedia sekiranya perkara yang sama berlaku kepada kami..??

Dengan anak2 yang masih kecil sudah tentu rapat dengan ibunya tambahan pula allahyarham adalah seorang suri rumah sepenuh masa. Bagaimana si suami menghadapi situasi tersebut??, walhal 3 bulan yang lepas mereka baru sahaja dikurniakan bayi perempuan dan Incik Zamri masih menyimpan sms pemberitahuan berita gembira itu..Hampir menitis air mata apabila kami bercerita perihal mereka. Incik Zamri sendiri tidak dapat gambarkan bagaimana sekiranya ia berlaku pada dirinya. tidak terkata, tak tahu nak buat apa2, tak tahu nak buat sebarang keputusan, kelu, kaku, hanya berserah pada Allah...

Adakah kita bersedia???..Sekiranya saya sendiri yang mengalaminya, saya sendiri belum mampu mengatakan "ye, saya bersedia". Apatah lagi untuk "meninggalkan", saya masih belum cukup bersedia..sangat belum cukup..

No comments: